onsdag 2 oktober 2013

Årike i oktober

Solen sken så det blev en sväng till Årike Fyris. Började vid dagvattendammarna där en flock steglits höll till, och sen promenerade jag längs med diket till reningsverkets slamplattor. Det var inte så mycket där, några gråsiskor åt ogräsfrön tillsammans med en bunt pilfinkar, en sävsparv hoppade i vassen och några ängspiplärkor lockade över mig.

Steglits
På väg tillbaka stötte jag dock upp en beckasin precis framför mig, och kunde se hur en liten, kortnäbbad beckasin flög iväg lågt över marken för att dimpa ner knappt tjugo meter bort... dock på andra sidan diket. Dvärgbeckasin, kul! Gick runt diket och över på andra sidan för att se om jag kunde hitta den, men till ingen nytta.

For istället ner till Vindbron och gick längs spången ut till plattformen. Här var det både tyst och tomt, ute i Föret låg visserligen en bunt gäss, några knipor och en storskrake, men det är så svårt att kika från plattformen så det blev bara ett kort besök. Jag förstår verkligen inte varför det är så högt räcke på plattformen, den är inte mer än en och en halv meter över marken och ingenstans är det vatten under den! Likväl har jag inte en chans att nå över med tuben och den enda "pallen" som finns är hopplös att stå på med tub.

En rödhuvad törnskata har hittats i Hjälstaviken, och prärielöparen är visst kvar och tycks ha blivit två. Får nog bli en tur dit imorgon.Tur att jag sett rödhuvad törnskata tidigare i Sverige (dock på Öland) så jag grämer mig inte så mycket om den inte är kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar