tisdag 15 oktober 2013

Rött rött i Hjälsta

Som om det inte var nog med den rödhuvade törnskatan så upptäcktes häromdan en rödhalsad gås i Hjälstaviken. Jag kunde inte åka och se på den i helgen pga jobb, men igår tog jag en sväng.

Otroligt lite vatten i viken denna höst.
 Det var ganska dött i viken när jag kom fram, i stort sett alla gäss var ute på fälten nånstans och betade, så det var inte mycket att se på. Rätt mycket bläsänder dock, och en fin honfärgad blå kärrhök (en vacker dag ska jag lära mig åldersbestämma dem så jag slipper kalla dem honfärgade!) som visade upp sig fint. Några andra hade sett en småsnäppa och pekade ut en liten vadare, men efter att ha stirrat på fågeln länge och konsulterat böcker och funderat och kikat lite mer kom vi fram till att fågeln ifråga var en något kortnäbbad kärrsnäppa. Jag har ingen aning om rasen arctica, som ska vara liten och kortnäbbad, nånsin dyker upp i Sverige. Dessutom har jag ingen koll på inomrasvariationen hos kärrsnäppa. Tänk vad mycket man inte vet och vad mycket det finns att lära sig! När det gäller fåglar kan man aldrig bli fullärd. Den riktiga småsnäppan hittade jag dock aldrig, den gömde sig väl nånstans.

Nå, det var ju den rödhalsade gåsen vi alla i tornet var ute efter, och efter drygt två timmars väntan dök den faktiskt upp. Vi i tornet såg aldrig när den kom in, plötsligt stod den bara där med flocken vitkindade gäss som vi tyckte vi spanat igenom massor av gånger. Enligt folket på kokullen hade den tydligen kommit in med en flock sädgäss och landat bland de vitkindade. Hursomhelst fick vi nu se den fint, och bara ett par minuter senare hittade någon en prärielöpare ute nära staketet som går ut i viken. Tänk att den är kvar.

Rödhalsad gås. En adult fågel vilket syns på den stora kindfläcken samt de två tydliga vita banden på vingen (vilket dock inte syns så bra på just denna bild).
 En fin dag som slutade riktigt bra med att gåsen kom fram. Jag har visserligen sett rödhalsad gås förr i Hjälstaviken, 2008, men det är en så fin fågel att man inte riktigt kan se sig mätt på den. Tyvärr kom jag dock för sent för att ha chans att se eller höra den möjliga unga citronärla som tydligen befann sig runt korna på kokullen tidigare... eller kanske lika bra, obestämda fåglar kan vara ganska irriterande!

För lite jämförelse, här är en bild jag tog på den rödhalsade 30 augusti 2008... nästan sida vid sida med en dvärgkanadagås. Dvärgkanadagåsen är visserligen med stor sannolikhet en rymling nånstans ifrån, men ändå en rar gäst i Hjälsta. Enligt mina anteckningar sågs jag tydligen dessutom en stripgås i viken samma dag. Många konstiga gäss den dagen alltså!


Nu väntar vi bara på nästa röd-fågel att dyka upp i viken denna höst. Rödhalsad snäppa kanske? Eller varför inte en rödhalsad trast?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar