onsdag 30 oktober 2013

Purpurhäger och talgbollar

Ja, umm, det där i förra inlägget om att jag egentligen bara drar inom Uppland... well. Stack igår iväg för att kika på purpurhägern i Dalarna. Hägern hade hittat ett dike vid sjön Fatburen i närheten av Hedemora, där det tydligen fanns gott om småfisk. Såpass gott att den inte bemödade sig om att röra sig från sin plats i diket under hela tiden jag var där! Den stod mestadels bara still med ryggen mot oss (så ohyfsat!), men då och då vaknade den till för lite fiskafänge, och några gånger vände den på sig så man kunde se den fint.

Här stod den (pilen)...
...och så här såg den ut när den behagade visa sig. Purpurhäger, 1k.
Kvällen ägnades åt att göra egna talgbollar, eller fettkakor är nog ett bättre ord eftersom de inte innehåller talg. Jag smälte ister och blandade i hackade jordnötter, havregryn, solrosfrön och hampfrön. Samt lite av nån slags müsliblandning jag köpte men som jag inte tyckte var vidare god. Därefter hällde jag det hela i en muffinsform och en halv kokosnöt jag hade liggande. Nu ligger alltihop i frysen och väntar på att komma till användning. Håller tummarna för att fåglarna gillar det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar