fredag 25 oktober 2013

Kust!

Förra helgen tog vi en tur till kusten, närmare bestämt Rödhäll som ligger uppe på Hållnäshalvön. Det tar ett tag att köra dit men det är så vackert ute på Hållnäshalvön så det är klart värt det. Vi letade lite skogsfåglar längst vägen ut men hittade inget utöver en korp, en havsörn och en dubbeltrast. Gråspettarna ville inte visa sig. Väl ute vid Rödhäll spanade vi ut över havet, men det var en lugn dag. Några sjöorrar drog förbi liksom ett par tobisgrisslor, men annars var det inte mycket att se. Höstens första sidensvansar landade kort i träden bredvid oss, trevligt! Det blåste lite nordanvind så det gällde att stå i lä.

Bekväm skådning vid Ledskärsbryggan
 Efter ett par timmar gav vi upp och begav oss till Ledskär. Här var det mer fågel, mycket änder och svanar men också några få vadare. Fyra snösparvar sprang runt på strandängarna, kul! Vi stannade också till vid Boholmen och kunde lägga till fem bergänder och drygt 30 salskrakar till dagslistan.
Sen åkte vi hem, nöjda med dagen.

I tisdags åkte jag till Övre Föret en sväng eftersom det rapporterats en bergand där, och jag gillar att kika på bergänder. Jag ser dem inte så ofta så det är bäst att titta på alla man får tillfälle till så man lär sig nåt! Naturligtvis sov fågeln hela tiden när jag var där (om jag nu tittade på rätt fågel!), men den uppvisade i alla fall mycket vitt vid näbben samt svag vit kindfläck liksom rundat huvud utan tillstymmelse till tofs. Tidigare hade den rapporterats som hona, men jag tyckte nog att fågeln var såpass brun att det bör ha varit en ungfågel. Vet inte riktigt när de börjar rugga om så det går att säga om det är en hona eller hane. Senast jag såg bergand i Övre Föret var det en ung hane, i november. Den hade ruggat in en del adulttecknade fjädrar så den var lätt att könsbestämma. Men denna? Jag vet inte.

En fin honfärgad salskrake simmade också omkring i Föret, den visade upp sig föredömligt precis utanför tornet. Så nära har jag sällan sett salskrake förr. Salskrake är ännu en art som är ovanlig i Årike, jag har bara sett en förr och det var en hane som lyfte och försvann iväg åt söder precis när jag kom. Hade jag kommit fem sekunder senare hade jag inte sett den...

Salskrake

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar