onsdag 9 oktober 2013

Dags för matning

Har diskat fågelmatarna som legat i förrådet över sommaren. Så snart de torkat ska åtminstone några fyllas med frön och hängas ut i äppelträdet utanför fönstret, sen är det bara att vänta och se vad som dyker upp. Jag har tur som bor i en lägenhet med utsikt över ett litet grönområde utan insyn men där man ofta kan se fåglar utanför i träden. Alldeles nyss hoppade en taltrast runt i bärbuskarna nedanför tillsammans med koltrastarna som alltid håller till där om hösten. Det är bara andra gången jag ser taltrast här, så det är roligt!

Hursomhelst, matarna ska upp och förhoppningsvis dyker det upp nåt roligt vid dem. Vid en matning såhär nära ett bostadsområde får man förstås inte lika mycket som somliga andra kan ha på sina, men det är kul ändå. Dessutom kanske det är lika bra att det inte kommer hundratals fåglar, då kanske de andra i huset skulle börja klaga... även om matningen inte är på bostadsrättsföreningens mark utan på andra sidan staketet.

Stenknäck, talgoxe och grönfink på matarna. Februari 2013
Så här såg matningen ut förra vintern. Jag har två frömatare, en med solrosfrö och en med hampfrö (fast ibland blandar jag dem också), en behållare med jordnötter och en behållare för talgbollar. Dessutom brukar jag hänga upp halva kokosnötter till mesarna och strö ut lite havre på marken till gulsparvarna. Ibland hivar jag ut några halverade äpplen till trastarna också. Förra året fick jag en rolig blandning av fåglar med både bo- och bergfinkar, grå- och grönsiskor, stenknäck, domherre, fasan och min absoluta favoritfågel och en klar överraskning såhär i stan, en stjärtmes! I år hoppas jag att en snösiska kan hitta till min matning, det är ju siskår i år så det borde inte vara omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar