torsdag 6 juni 2013

Vendeldagen!

Upp i ottan och iväg till ringmärkningen vid Oxängen. Fick vända eftersom jag glömt plånboken hemma men kom ändå bara drygt 5-10 minuter sent till märkningen. Nåväl, näten togs upp om än med lite trassel då en nätstolpe fallit omkull, men tack och lov hittade vi ett snöre och kunde provisoriskt stabilisera stolpen. De första rundorna gav relativt mycket fågel, bland annat två alldeles nyutflugna rödvingetrastar. Så unga fåglar släpper vi inte på märkplatsen utan bär tillbaka dem till där de fångades, och det första en av dem gjorde när jag försökte sätta upp den i ett träd var att flyga rakt in i nätet igen. Typiskt.

Nåväl, vid 7-snåret började det ramla in besökare och till sist kom det rätt mycket folk under visningstiden. Tyvärr var det som vanligt att det började avta med fåglar vid 8-9-tiden, men alla fick i alla fall se några fåglar märkas och alla barn som ville fick prova att hålla i och släppa en fågel.


Pilfinken var nytt märkkryss för mig, trevligt! Hemskt lite hals på dessa och starka därtill, inte konstigt att de lätt smiter om man inte ser upp.


Ett annat nytt märkkryss var sädesärla, en snygg fågel. Först satte jag denna som hona baserat på att det inte var nån skarp gräns mellan det gråa och svarta i nacken och tänkte inte på ålder av nån anledning. Nu när jag kom hem ser jag att det syns ju en tydlig ruggningsgräns i större täckarna vilket skulle tyda på en 2K-fågel. Och är det då verkligen en hona? Den såg inte ut som bilderna på 2K hona i Svensson, men det finns (naturligtvis...) ingen bild på 2K hane. Får göra lite mer efterforskningar. Tyvärr har jag inte mer än den här bilden heller.


När jag kom tillbaka med en härmsångare sken Anders upp och meddelade att under alla år som ringmärkningen pågått vid Oxängen (tio, varav åtta aktivt) har endast åtta härmsångare fångats och att det alltså är en ovanlig fågel. Döm om hans förvåning när vi kom tillbaka med ytterligare en! Inte nog med det, efter att han lämnat fångade vi ännu en, den som är på bilden ovan. Lustigt men roligt, det är en trevlig och snygg fågel.


Under allra sista rundan när vi plockade ihop näten fick vi bara en fågel, men den var å andra sidan lite kul, en större hackspett. Också den nytt märkkryss för mig. Oerhört snygg men ack vad den gör ont att plocka ur nätet då den både hackar hårt och har galet starka och vassa klor som den gärna river ens fingrar med. Läckra vingar har den i alla fall! Notera också de styva stjärtpennorna som den stöder sig mot när den klättrar i träd.

Allt som allt en dag med närmast perfekt märkväder och 43 fåglar vilket är flest hittills i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar