tisdag 11 juni 2013

Småkryp i Librobäck

Cyklade iväg till Librobäcksravinen idag. Det är många år sen jag senast promenerade där så det var helt klart dags för ett återbesök. Jag ställde cykeln vid kolonilotterna och knatade iväg. Till en början var det ganska dött på fågelfronten, men så småningom hörde jag i alla fall lite rörsångare, trädgårdssångare, gulsparvar och en massa skränande starar.
 

Jag hade inte med mig tuben denna gång så jag kunde inte fota några fåglar utan vände istället kameran nedåt, mot mycket mindre saker. Det är väldigt roligt att använda makrofunktionen och fota insekter, många av dem blir otroligt häftiga i närbild.



 Jag vet tyvärr inte vad dessa fjärilar är för några mer än att det måste vara nån slags nattfjärilar. Ska nog försöka ta reda på vad de är för nåt.


Denna skalbagge är jag dock ganska säker på att det är en gräsgrön guldbagge (Cetonia aurata). Vilken metallglans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar