måndag 9 februari 2009

Vinterhelg

Snö snö snö! Kosan styrdes på lördagen mot Fiby urskog, ett av dessa ställen där ordet "trolskt" verkligen passar. Alldeles tyst var det i skogen i början, inte ett sus, tills plötsligt tystnaden bröts av en spillkråkas närmast klagande läte. Och stod man bara still och lyssnade uppenbarade sig snart fler ljud. Kungsfåglar sisade och rätt var det var hördes trummandet av en större hackspett. Skogen är inte så tyst som man först kan tro! En järpe flög upp med ljudliga vingslag, och i snön kunde de stora spåren av vad jag tror var ett lodjur ses. Enormt stora var de, synd att jag inte tog nåt foto. Lite vildmark inte allt för långt ifrån Uppsala.

Jag har dragit på mig halsont, så söndagen spenderades med enklare skådning, dvs inga långa promenader. Tog bilen till Övre Föret, där en gärdsmyg hoppade runt fågeltornet i jakt på nåt att äta. Vid Vindbron simmade smådoppingen, mitt ute på ån, en klar skillnad mot hur jag sett smådopping på sommaren när de mest gömmer sig.

Åkte för att fika på Konditori Fågelsången, och tänkte passa på att kika på bläsanden i Svandammen. Stod och kikade ut över dammen länge, men bara gräsänder... var precis på väg att ge upp när jag tittar ner, och då står såklart bläsanden där, bara två meter framför näsan! Det var väl för enkelt...



Det var tydligen en dag med tur, för vi beslutade oss för att åka och leta efter pilgrimsfalken då M inte fått se den. Spanar av kraftledningsstolpar, åkrar, luften... ingen falk. Jag fäller ihop tuben, stoppar in den i bilen, är redo att åka, då jag slänger en sista blick upp mot stolparna. Och där sitter den! Fram med tuben igen, och nu syntes falken verkligen vackert. Var den kom ifrån är en gåta, men det känns lite typiskt fåglar att helt plötsligt bara sitta där, utan att man begriper var de egentligen kom ifrån. Ibland tror jag att de kan materialiseras från tomma intet. Tio minuter fick vi se den innan den flög iväg mot stan, rakt över oss. Mäktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar