torsdag 19 februari 2009

Ny kikare!

Länge har jag nu gått runt med en gammal kikare. En riktig trotjänare, Kowa 9x35. En rejäl pryl som fortfarande håller, stadig och ordentlig. Men så har man då fått kika lite i nyare kikare, och insett att det faktiskt är en skillnad mellan nutidens kikare och den gamla Kowan från 70-talet.

Så, igår styrdes kosan mot Stockholm för att välja ut en ny kikare. Det är ju ingenting man gör i en handvändning, en kikare måste kännas rätt. Man kan prata hur mycket som helst om förstoringsgrader och ljusstyrka och synfält och vikt och massa annat, men känns den inte rätt är den inte rätt hur dyr och fin den än är.
Nåväl, kikare plockades ut ur glasskåpen och provades, den ena efter den andra. Somliga var för tunga, somliga var lite för dyra, men så till slut utkristalliserade sig en kikare. Det blev en Kowa igen, liksom både den gamla kikaren och den gamla tuben. En Kowa 10x42 DCF WP. En kikare som jag tror ska vara till glädje i minst lika många år som den gamla Kowan som hållit bra sen 70-talet.

Kikade lite i tubkikarna som stod uppradade också, vilken fantastisk bild det är i dessa dyra kikare... tänk om man hade en 25000 man bara kunde slänga iväg på en sån!

Passade på att kila förbi Stockholms ström också när man ändå var i hufvudstaden, för att kika på alla dessa svanar och änder. Jag tycker så mycket om viggarna, fina fåglar. Rätt häftigt att så många fåglar samlas mitt i stan på vintern.

Nå, nu ska jag ut i skogen och testa kikaren ute i naturen för första gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar