tisdag 16 juli 2013

Ett-nollorna är här med besked

Ringmärkning i måndags. Vilken skillnad det var att gå ut till ringmärkarplatsen nu efter att Lars kört röjsåg och fått fram en ordentlig stig! För en gångs skull tog jag näten i vassen denna gång, annars brukar jag alltid hamna på att sätta upp sumpnäten vilket är betydligt jobbigare då det dels är jobbigare att gå ut till dem, och dels är de 2,7 meter höga och vassnäten bara 2,1. Naturligtvis lyckades jag med konststycket att skära upp mitt lillfinger på ett vasstrå (det heter "vass" av en anledning!) och var tvungen att gå tillbaka och plåstra om det eftersom det kändes onödigt att bloda ner hela näten och stolparna. Nåja, näten kom upp i alla fall.

Dagen karaktäriserades sen av ungfåglar, framför allt sävsångare gick till. Vi fick inget sånt där extra i näten denna gång bortsett från en gärdsmyg, en sån otrolig liten köttbulle till fågel! Ingen bild på den eftersom den tog ett tag att få ur nätet och såg lite trött ut, så vi märkte den snabbt och släppte direkt. Däremot fångade vi hela 61 fåglar vilket var säsongsrekord, roligt!


Rödhaken är en av mina favoriter, lugna och fina att hantera. De gamla är tjusiga med sina röda bröst, men jag är oerhört förtjust i ungfåglarnas varmbruna fläckiga dräkt. Denna har en fästing vid näbbroten, inte helt ovanligt. Jag brukar försöka plocka bort dem om det går.


En ung sävsångare, dagens art. Ungfåglarna är så fina att hantera, det är en fröjd att se deras fräscha fjäderdräkter till skillnad från de vuxnas mer slitna saker.


Svarthättan borde kanske egentligen heta brunhätta, för det är ju trots allt bara hanarna som har svart på huvudet. Både ungfåglar och honor är bruna. Denna ungfågel skulle kunna vara en hane men det går inte att se förrän den börjar rugga in nya fjädrar på huvudet. Om det är en hane så kommer den att se svartfläckig ut i skallen då ett tag.


Sveriges vanligaste fågel, lövsångaren, är rätt vanlig i näten också. Inga tungviktare precis, de väger omkring 8 gram. Den här unga lövsångaren kommer att flyga till Afrika i höst om allt går som det ska... att den kan!

Nu blir det bara ett tillfälle till för mig på märkningen vid Vendelsjön, i augusti drar jag nämligen upp till Jämtland och Ånnsjöns fågelstation för ringmärkning där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar