torsdag 11 juli 2013

Dvärgörn!

Imorse hade dvärgörnen i Hjälstaviken setts igen, så jag tänkte att jag far väl dit. Hade ingen direkt brådska eftersom jag tänkte att den antagligen dragit vidare, jag menar, rovfåglar är sällan särskilt stationära. Men en tripp till Hjälsta är aldrig fel. Parkerade vid Hårby och det var inte alltför många bilar där. På väg ner till tornet mötte jag en skådare som undrade om jag sett örnen än. För visst var den kvar! Slängde upp tuben och kunde se en rova på långt håll, men inte särskilt bra.

Knatade ner till tornet och precis när jag kommer upp så kommer örnen på nära håll och visar upp sig kanonfint! De andra i tornet sa att så fint hade de inte sett den förr, så jag hade visst tur. Sen flög örnen runt länge och gav finfina obsar, och vid ett tillfälle satt den i ett träd så vi fick se den sittande. Kul!
Dvärgörn har jag bara sett nere på Mallorca förut, och det var 2011 så det var ett litet tag sen. Otroligt spännande att se en i Hjälstaviken nu.


Fotot jag fick på den vinner knappast några tävlingar (det är inte lätt att fota flygande fåglar genom tub), men med lite god vilja kan man i alla fall se att det är en dvärgörn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar