lördag 31 januari 2009

Taigatrast!

Idag är det artrace i Uppsala, massa fågelskådare som pyser runt och letar upp så många arter som möjligt under dagen. Själv tog jag det relativt lugnt istället, och åkte iväg med M för att titta på taigatrasten som finns i Stockholm. Eller om man nu vill kalla den svarthalsad trast som det blir på Svalan. Taigatrast av svarthalsad ras, eller kanske svarthalsad taigatrast är antagligen mest korrekt än sålänge ... detta med taxonomi är klurigt minst sagt. Nåja. Ska inte gå in på sånt nu, jag nöjer mig med att jag fick se en fin fågel som visade upp sig vackert i en villaträdgård i Bällsta. Det känns nästan lite löjligt enkelt att studera en raritet som visar upp sig på bara några meters håll på en fågelmatning. Inte direkt nån utmaning, men det är inte alltid man behöver just nåt krångligt. Rena drive-in-skådningen, som M träffsäkert kallade det hela.



Försökte återigen se kungsfiskaren vid Kungsängsbron, men ingen lycka denna gång heller. En vacker dag SKA jag se den! Well, imorgon bär det av till Sjöö slott för att försöka se en hökuggla. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar