tisdag 27 januari 2009

Vinterfåglar inpå knuten... eller inte riktigt.

En av sakerna som är lite tråkig med att bo i lägenhet är att man inte kan ha fågelbord. Inte ens en talgboll får man hänga ut här för att locka fåglar, tyvärr. Nu dyker visserligen fåglar upp här i alla fall ibland, jag vet att skatorna gillar att sno kattmat från en skål som några på nedre botten ställer ut åt sin utekatt. Undrar om de vet att det oftast är skatorna som äter upp maten...

Nåväl, eftersom jag inte har nåt fågelbord så får jag göra det näst bästa: studera fåglarna på en allmän plats. I Stabby Backe i närheten av där jag bor finns det en dunge där folk hänger ut fågelmat, och där kan man kika på olika sorters fåglar som besöker matningen. Själv har jag hängt upp halva kokosnötter där, mycket uppskattat av mesarna! De vanligaste fåglarna där är antagligen grönfinkarna, som alltid finns i mängder. Även gulsparvar finns det gott om, även om de är något skyggare så man får ofta stå still en liten stund innan de vågar sig fram. Häromdagen hoppade mängder av gråsiskor runt på marken under fröautomaterna också, underbara små fåglar. Om jag vore mer av en kryssare kanske jag skulle spana efter snösiskor bland dem, men jag skulle antagligen inte vara säker på min sak även om jag såg nån, så det får vara.

Är man dessutom lite tålmodig kan man ha turen att se en och annan stenknäck som tycks gilla hampfrö väldigt mycket. De kommer inte alltid fram, idag satt de mest högst uppe i en björk och kom inte ner till matningen förrän efter ett bra tag, men härliga fåglar är de.

Nötväckor, koltrastar, entitor, större hackspettar och kråkor är andra fåglar som dyker upp där, och det händer atagligen att sparvhöken tar sig en vända. Jag har ännu inte sett det, men då jag ofta sett sparvhök i området är det kanske bara en tidsfråga...

Ibland skulle jag vilja ha ett hus i ett skogsbryn, så man kunde ha en matning och kanske locka till sig lite roliga arter som tofsmes, stjärtmes, svartmes och kanske tom en gråspett. Eller som på Järvafältet, en gulbrynad sparv... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar