onsdag 21 januari 2009

Vad man kan hitta i staden

Många jag pratar med som inte skådar fågel brukar säga saker som "är det inte jobbigt att behöva gå upp så tidigt?" och "oj, då måste du vara jättemycket ute i naturen!" och såna saker. De brukar alltid bli lika förvånade när jag förklarar att jag sällan går upp särskilt tidigt och visst, jag är ute en hel del, men man behöver egentligen inte alls gå långt för att skåda fågel. Det går alldeles utmärkt i stan!

I måndags skulle jag cykla ner till min körlektion (jag ska ta körkort! Whoo!), och insåg att jag var i rätt god tid. Tog en liten omväg förbi Upplandsmuséet, eftersom en strömstare håller till där runt asptrappan kring museet. Den har dock gömt sig för mig varje gång jag varit där i år, men denna dag satt den prydligt på iskanten. Strömstaren är en fascinerande fågel, det är egentligen obegripligt hur den kan slänga sig i det iskalla vattnet utan att förfrysa sig eller svepas bort av strömmen. Lite nervöst knixande ser man den på kanten, och vips har den dykt rakt ner i vattnet. Några sekunder senare dyker den upp igen, lika plötsligt som den försvann, och sitter återigen på kanten, njutande sitt byte.

Förutom strömstaren har även en slaguggla uppehållit sig i Uppsala denna vinter. Det känns på nåt sätt väldigt fel att stå och se denna riktiga skogsfågel sittandes i ett träd rakt ovanför en. Vacker är den dock, och förvånansvärt oberörd av alla människor som rör sig omkring den. Den tycks ha fattat tycke för träden kring järnvägen i centrala stan, och sitter där lite då och då så man lätt kan få syn på den. Det måste egentligen vara ett rätt bra liv för den här i stan, fullt med tamduvor som antagligen aldrig sett en uggla förr!



Senast jag var och såg ugglan, den 8:e januari närmare bestämt, blev det dessutom en bonus, då jag när jag lämnade ugglan upptäckte en siluett av en stor fågel i skyn. Det är inte möjligt, tänkte jag då jag insåg efter nån sekund eller så att jag stod och såg en havsörn kretsandes över staden! Annars är det mest sparvhök och duvhök jag sett när det är rovfågel på g inne i stan. Duvhöken är alltid lika spektakulär, det är helt fascinerande att se hur duvflockarna drar ihop sig och man ser höken komma emot den.

För de flesta människor är det väl just duvorna som är synonymt med fåglar i stan, och kanske gräsänderna i ån eller Svandammen. Just nu kan den som är lite skarpögd kika extra noga bland änderna i Svandammen, och kanske hitta den ensamma bläsandshona som sällskapar med gräsänderna. Hon är lite mindre, med vit buk och en kort näbb i en vacker blå nyans. Jag tycker väldigt mycket om bläsänder, och det är roligt att kunna studera en på väldigt nära håll just nu i Svandammen.

Ja, förutom dessa finns det ju kråkor, grönfinkar, gråsparvar, pilfinkar, blåmesar, koltrastar och kanske fågeln framför alla i Uppsala, kajor! För att bara nämna några av de arter som dräller runt i staden vid den här tiden på året. Om man dessutom vill ge sig på en liten promenad utanför stadskärnan och traska bort till Kungsängsbron så kan man med lite tur hitta både smådopping, storskrake och kungsfiskare. Så vem säger att man måste bege sig långt bort eller ha jättedyra kikare för att se på fåglar? De finns överallt omkring oss, bara man ser sig omkring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar