söndag 17 juni 2018

Tredje gången gillt

Inatt hittades en sydnäktergal vid Viksta golfbana utanför Stockholm. Jag har dippat sydnäktergal två gånger, första gången i Kvismaren (vi kom första natten den inte sjöng...) och andra gången i Värmland, så det är en art jag varit lite småsur över. Vi (jag, mamma och Christina K) kom till platsen kl 12, inte helt perfekt tid att lyssna efter näktergalar, men men. Efter en och en halv timmes väntan satte lyckligtvis sydnäktergalen igång att sjunga, och tidigare dippar var glömda. Tur att vi orkade vänta ut den! Lite tack vare att Jean-Paul dök upp och vi stod och pratade, annars hade vi kanske åkt tidigare. Sydnäktergalens sång är lite som en mer melodisk näktergal, utan de skorrande och kraxande lätena som vår näktergal har.


I väntan på sången försökte jag hitta lite annat roligt i omgivningarna, men det var inte särskilt mycket att se. Jag fick i alla fall ett nytt spindelkryss i form av en ängshalmspindel som plötsligt kröp på mitt ben när jag satt och körde hemåt. Den fångades in och släpptes vid rastplatsen Stora Wäsby, där vi också passade på att fira med en hamburgare.

Ivrigt lyssnande efter sydnäktergal
Rödfransad björnspinnare (Diacrisia sannio), hona. Verkade ha en missformad vänstervinge, kanske hade
vingen fastnat i nåt när fjärilen kröp ur puppan och stelnat i detta läge.
Trädgårdsgräsmott (Chrysoteuchia culmella)
Backgräshoppa (Chorthippus brunneus). Svår att skilja från slåttergräshoppa på utseendet, men
denna spelade och då är det betydligt lättare eftersom de inte låter lika.
Större vårtbitare (Decticus verrucivorus), nymf.
Ängshalmspindel (Tibellus oblongus)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar