tisdag 26 juni 2018

På-väg-hem-från-jobbet-kryss

Igår eftermiddag gick larmet om en sibirisk tundrapipare vid Fysingen. Passande nog ligger det på vägen hem, så det blev en sväng dit direkt efter jobbet igår. Lite svårskådat iom att jag inte hade med mig min vanliga kikare utan bara en gammal minikikare i väskan (min första kikare, en liten rosa Nikon!). Lyckligtvis låg tuben i bilen så den kunde användas.

Piparen stod mest och sov, men knatade då och då runt och födosökte. Nice, Sverigekryss nr 340 för min del! I övrigt är det trevliga med drag att prata med folk som man inte möter så ofta, det är vid ovanliga fåglar som alla samlas...

Okej, kan vara en av de sämsta fågelbilder jag tagit. Försökte fota med telefonen på frihand genom tuben men
det blev inte bättre än såhär. Det är i alla fall en sibirisk tundrapipare (Pluvialis fulva) som står och sover.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar