onsdag 18 juni 2014

Årikemorgon, flicksländemorgon

Skjutsade mamma till stationen imorse, och när man ändå är ute med bilen så kan man ju lika bra ta en sväng till Årike.
Jag började vid dagvattendammen, där det var rätt tomt på fåglar. Några sothönor med ungar simmade runt, liksom en kniphona med en enda unge i släptåg. Då fåglarna inte ville visa gick istället blicken lite närmare, det for nämligen runt en hel massa flicksländor i vegetationen och jag tänkte att jag kan ju kika på dem istället. Efter någon halvtimmes rotande och sakta smygande samt bläddrande i trollsländeboken kunde jag konstatera att de allra flesta (alla?) hörde till någon av de tre arter som syns nedan. Jag är dock inte på långa vägar någon expert på flicksländor så jag kan ha fel i mina artbestämningar! Alla bilder är på hanar, honorna gav jag mig inte på för de är inte avbildade i min lilla bok.

Mörk lyrflickslända (Coenagrion pulchellum)
Ljus lyrflickslända (Coenagrion puella)
Större kustflickslända (Ischnura elegans)
Nere längs Vindbrovägen höll en massa ringduvor, tofsvipor, skrattmåsar och kråkfåglar till på ett fält, och i holken på ladan satt inte mindre än fem tornfalksungar. Kul att se dem! De såg nästan flygfärdiga ut, det dröjer nog inte länge innan de lämnar holken. På nocken på ladan satt honan och höll koll.

Tornfalksungarna. Trångt i holken!
Jag ska försöka greja lite med bilder från de senaste ringmärkningstillfällena och plita ner nåt om det. Dessutom var jag på drag i helgen och såg en jungfrutrana vid Kvismaren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar