torsdag 21 november 2013

Ökenstenskvätta och ringmärkningsmöte

Förra veckan körde jag ner för att kika på ökenstenskvättan i Trosa. Den hade varit där några dagar och visat upp sig kanonfint, och det verkade inte vara svårt att hitta när jag kikade på kartan så jag for dit. En bunt skådare och fotografer stod och spanade på en pinne, där det inte satt nån fågel. Den satt istället på en container en bit bort. Fotograferna visste dock att den gärna satte sig på pinnen ibland och väntade för att få bra bilder
Fågeln var helt orädd och vid ett tillfälle flög den ner och landade mitt framför fötterna på mig. Den jagade med framgång insekter som den vid flera tillfällen tog efter halsbrytande jakter hit och dit.


Så flög den och satte sig på pinnen och kamerorna gick varma. Jag stod lite på "fel" sida så jag hade motljus, men det har jag inget som helst emot. Jag gillar motljusbilder! Ökenstenskvättan hade en fantastiskt vacker sandbeige färg och såg strålande ut i solen. Blev många bilder på minneskortet. Ökenstenskvättan är fortfarande kvar när detta skrivs, vi får väl se hur länge den tänker stanna.


Förra veckan var det också ringmärkarträff för CES-märkningen vid Oxängen. Hela hösten har Lars & Co röjt och fixat till märkplatsen, och nu fick vi andra komma och se hur det blivit. Vilken fantastisk förändring! Platsen kring märkbordet är nu grusad och nya hängare för väskor och jackor är uppsatta. Spången ut i vassen har de stagat upp och lagt om, nu behöver man inte vara rädd om livet längre för att gå ut på den. Nätgatorna är röjda, stigarna är lättgångna... det känns helt enkelt fantastiskt. Ska bli riktigt kul att jobba där nästa säsong!
Dessutom hade vi möte för att styra upp vad vi vill göra med märkplatsen och vi beslutade oss för att bli en arbetsgrupp under UOF. Det här blir nog riktigt bra, i och med att vi nu blir mer knutna till UOF kommer det kännas lättare att göra reklam för platsen och kunna visa upp den ännu mer för intresserade. Uppland lider ju lite av att det inte finns någon fågelstation här, men förhoppningsvis kan Oxängen iaf väga upp det lite. Kan knappt vänta nu till våren... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar