fredag 29 november 2013

Fågelmatningar

Det är full rulle nu ute på min fågelmatning. Fröna går åt fort och jag måste fylla på ungefär varannan dag. Jordnötter och talgbollar går också åt, särskilt när skatorna dyker upp. Jag har köpt kokosnötter som jag halverar och hänger upp, och när de ätit upp kokosen fyller jag dem med hemmagjord "talgmassa". Den görs lätt genom att smälta ister och sen hälla i blandade fröer, hackade jordnötter, havregryn och sånt. In i kylskåpet tills det blivit lagom stelnat så den går att fördela i kokosnötter med en sked, och sen antingen in i frys för lagring, eller så hänger jag upp det med en gång. Jag skulle tro att det är bra att tillsätta lite matolja sen när det blir kallare ute, så det inte blir så hårt när det fryser.

Tyvärr är dagarna korta nu, så det är inte länge man kan se sin matning. Men då finns det internet och webbkameror! Jag sitter och kikar på Cornell Lab of Ornithologys båda webkameror på fågelmatningar i USA. Den ena är i Ithaca, NY, och den andra i Ontario. Jag har mest kikat på den i Ithaca och hittills skrapat ihop en hyfsat "datorkrysslista" bestående av spetsstjärtad duva, hårspett, dunspett, blåskrika, guldsiska, husrosenfink, amerikansk talltita och östlig gråmes. Dessutom dök det nyss upp fyra-fem fåglar som jag tror var brunhuvade kostarar, men jag är inte så hemma på amerikanska fåglar så jag vet inte om det finns nåt annat som ser ut ungefär så också.



Här en liten skärmdump från hur matningen såg ut för sådär en kvart sen. Blåskrikor, en spetsstjärtad duva och hackspetten torde vara en dunspett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar