måndag 21 maj 2018

Bioblitz Linné

I helgen uppmärksammades den Biologiska Mångfaldens Dag (som egentligen är imorgon 22 maj) med en bioblitz! Biotopia var drivande och tillsammans med en massa naturorganisationer så kördes det hårt från kl 12 på lördagen till kl 12 på söndagen. Eftersom jag varit och ringmärkt vid Oxängen på morgonen på lördagen så behövde jag vila ut lite innan det var dags för bioblitzande. Men kl 23 var jag på plats och sen dröjde det till efter 9 på söndagen innan jag lämnade..

Vad ser man en majnatt då? Jo, mer än man kan tro! Det var nattfjärilslys och vi lyssnade efter fladdermöss med detektor. Framåt 3-tiden började det ljusna och det var en härlig kör av fåglar som drog igång. Vid 4-tiden såg jag två bävrar som simmade runt i Fyrisån, och sen körde vi ringmärkning under morgonen och visade för folk. 12 fåglar fångades med större hackspett och stenknäck i topp. Inte stort antal, men bra kvalitet!

Nattfjärilslyset gav inte jättemånga fjärilar, men många nya fjärilskryss för mig då jag aldrig varit med och lyst i maj förr. Allt som allt en väldigt trevlig natt/morgon vid Fyrisån!

Base camp tidigt på söndagsmorgonen (kl 04:15)
Näbbspinnare, Pterostoma palpinum.
Albågmätare, Macaria alternata
Bokspinnare, Calliteara pudibunda
Brungrön fältmätare, Chloroclysta siderata
Gråaktig lobmätare, Lobophora halterata
Hagtornsmalmätare, Eupithecia insigniata
Mångformigt lundfly, Lacanobia suasa
Rönnmalmätare, Eupithecia exiguata
Rödgrå högstjärt, Clostera curtula
Flikfly, Scoliopteryx libatrix
Grå tigerspinnare, Diaphora mendica (hane)
Tallsvärmare, Sphinx pinastri 
Strimmig smalvingemätare, Plagodis dolabraria
Grön lobmätare, Acasis viretata
Jag ser redan fram emot nästa års bioblitz, det är riktigt roligt att jaga alla möjliga slags arter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar